About Me

My photo
Lahirnya ramai wanita hebat yang mempunyai minda kelas pertama, menyedarkan aku bahawa diri ini jangan terus ego supaya aku dapat meneruskan perjalanan hidup yang lebih baik bagi hari-hari yang mendatang. Memahami diri seorang wanita bagai tiada penghujungnya kerana kelembutan mereka mengatasi kegagahan lelaki mampu menggoncangkan dunia. Justeru, usaha diri ini tidak kenal erti penat untuk terus memahami ciptaan Tuhan yang dikenali sebagai WANITA.

Monday, December 5, 2011

Korban Cinta Agung Seorang Wanita Terhadap Kekasihnya


Pasal Photo ; Sekadar Hiasan

Sekarang ini kita mendengar dan melihat akan kisah-kisah korban cinta. Korban cinta kerana kekasih atau keluarga yang sanggup kalau tak sanggup mati... setidak-tidaknya..menangis dan menyeksa diri bagai lupa diri. Walaubagaimanapun, jika pengorbanan itu dilakukan dijalan Allah dan untuk agama Allah maka pengorbanan itu akan menjadi sebab kebahagiaan dan kemuliaan kehidupan selepas kematian. Jika kematian itu untuk dunia yang jelas 'sudah terkorban'..akhirat juga sudah pasti binasa.
Jika Sumaiyyah binti Khayyat r.anha seorang ibu yang melihat kematian anaknya dicampak dalam air panas yang mendidih sama dengan penderitaan yang dialami oleh suaminya Yasir dan puteranya Ammar semata-mata cintanya yang sejati terhadap Islam (Allah)..wajarkah wanita-wanita hari ini bersedih kerana kehilangan cinta sesama manusia?? Ada yang melafazkan 'hidup ini tidak bererti lagi tanpamu'..'lebih baik mati'...pun ada dan lebih menyedihkan..'tidak boleh hidup tanpamu'...Yang menyedihkan kerana yang punyai hak dia untuk terus hidup dan dilupai adalah Kekasih Sejati yang dia tidak mahu kenali dan dekati.
Sumaiyyah r.anha mengalami penderitaan dibaringkan  di atas anak-anak batu di padang pasir di bawah panasan matahari waktu tengah hari. Kadang2 beliau dipakaikan baju besi dan dibiarkan berdiri di bawah sinaran matahari yang terik agar penderitaannya bertambah bila matahari membakar baju besi yang dipakaikannya.
Sekiranya Rasulluallah lalu di sisi keluarga ini...pesan Rasullallah supaya bersabar dan Baginda SAW juga menyampaikan janji syurga pada mereka. Pada suatu ketika, Sumaiyyah r.anha sedang berdiri menanggung penyeksaan..Abu Jahal telah memaki hamunnya dan kemudian dalam keadaan marah Abu Jahal telah melembing kemaluannya. Disebabkan kecederaan itulah beliau telah meninggal dunia. Beliau lah orang pertama syahid dalam Islam.
Sepatutnya kita kagum dengan sifat sabar, tabah dan cekal yang ada pada seorang wanita. Rahsianya ialah apabila sesuatu perkara meresap ke dalam hati maka setiap sesuatu yang berkaitan dengan perkara itu akan menjadi mudah.
Islam menganjurkan kasih sayang sesama manusia dan kaum keluarga tetapi yang tidak dianjurkan adalah kecintaan melampau terhadap keluarga, anak2, harta dan sesama manusia kerana peringatan Allah pada kita amat berat iaitu "Jika kamu mencintai keluargamu, anak2 kamu, harta2 mu melebihi kecintaanmu terhadap agamaKu..maka nantikanlah azab dariKu"

2 comments:

  1. kita manusia sukar untuk mengerti istilah cinta yang sebenar..cinta yang agong

    ReplyDelete
  2. mengerti tapi samada buat tak tahu atau belum beroleh petunjuk..:)

    ReplyDelete